Schade melden
Veel gestelde vragen
Wat te doen bij schade?
Bij schade is het belangrijk om snel te handelen. Beoordeel de situatie direct en schakel indien nodig noodhulp in. Verzamel vervolgens zoveel mogelijk informatie, zoals foto’s van de schade en contactgegevens van eventuele betrokkenen.
U kunt de schade eenvoudig bij ons melden via het [online schadeformulier] of neem contact met ons op via het contactformulier onderaan deze pagina.
Schade met een motorvoertuig
Bij schade met een motorvoertuig is het invullen van een aanrijdingsformulier verplicht. Dit kan op twee manieren:
· Via mobielschademelden.nl (snel en digitaal)
· Met een papieren of digitaal invulbaar aanrijdingsformulier
Het digitaal invulbare formulier vindt u terug onder Downloads op onze website
Welke informatie heb ik nodig om schade te melden?
Om uw schade zo snel en zorgvuldig mogelijk te kunnen afhandelen, vragen wij u om de volgende informatie te verzamelen:
- Datum en tijdstip van het incident
- Een duidelijke omschrijving van de gebeurtenis
- Foto’s van de schade (indien beschikbaar)
- Aankoop- of aanschaffacturen van de beschadigde objecten (indien van toepassing)
- Een offerte voor herstel of vervanging van de schade (indien beschikbaar)
- Gegevens van andere betrokkenen, zoals namen en contactgegevens (indien van toepassing)
- Een volledig ingevuld schadeformulier
Moet ik mijn schade ook bij de politie melden?
Of u aangifte moet doen bij de politie, hangt af van het type schade.
Bij diefstal, inbraak of vandalisme is het altijd verplicht om hiervan aangifte te doen bij de politie.
Bij andere vormen van schade is een politierapport meestal niet vereist, maar het kan wel helpen bij een vlotte en correcte schadeafhandeling.
Wordt mijn premie verhoogd na een schadeclaim?
Dit hangt af van het type schade en de polisvoorwaarden.
Bij schade met een motorvoertuig kan het zijn dat uw premie stijgt bij de verlenging van uw verzekering.
Neem gerust contact met ons op om de specifieke gevolgen voor uw situatie te bespreken.
Welke documenten heb ik nodig?
Voertuigschade
Bij schade aan je voertuig is het belangrijk dat we het schadeformulier en eventuele foto’s ontvangen om de situatie goed te beoordelen.
• Schade-aangifteformulier (voorkant en achterkant)
• Foto’s van schade en eventuele overzichtsfoto
• Eventueel getuigenverklaring of politierapport (bij botsing of aanrijding)
Beschadiging (inboedel, opstal of reisverzekering)
- Bij schade is het belangrijk om duidelijk te maken wat er beschadigd is en hoeveel het kost om te herstellen of vervangen.
• Foto’s van de schade (detail en overzicht)
• Facturen of aankoopbewijzen (indien beschikbaar)
• Reparatieofferte of herstelnota (indien van toepassing)
Diefstal (inboedel, reisverzekering of voertuig)
Als er iets is gestolen, is een aangifte bij de politie verplicht. Ook foto’s of aankoopbewijzen helpen bij het vaststellen van de waarde.
• Kopie van de politieaangifte
• Foto’s van de schade (indien sprake van inbraak of braak)
• Eventueel aankoopbewijs van het gestolen object
Annulering (reisverzekering)
Bij annulering voor vertrek willen verzekeraars zien waarom de reis is geannuleerd en welke kosten daarbij horen.
• Boekingsbevestiging
• Annuleringsnota
• Medische verklaring (indien annulering door ziekte of ongeval)
• Eventuele aanvullende bewijsstukken (bijv. overlijdensbericht, verklaring werkgever, etc.)
Geneeskundige kosten (reisverzekering)
Als je op reis medische hulp hebt gekregen, willen we zien wat er is gebeurd en welke kosten je hebt gemaakt. Let op, medische kosten moeten noodzakelijk zijn.
• Medische verklaring of doktersrapport
• Facturen van behandelingen of medicijnen
• Vergoedingsoverzicht van je zorgverzekeraar (indien al aangevraagd)
• Eventueel bewijs van ziekenhuisopname
Aansprakelijkheid
Als iemand jou aansprakelijk stelt voor schade of letsel, hebben we bewijs van die aansprakelijkstelling nodig.
• Aansprakelijkstelling vanuit tegenpartij
• Eventueel medische verklaring (indien letsel bij ander)
Onze locatie
Contact opnemen
Altijd een reactie
Wij streven altijd naar een reactie binnen 1 werkdag. Voor dringende zaken willen wij u verzoeken om contact op te nemen met onderstaande telefoonnummer.
Adresgegevens
- ‘t Assurantie Huys
- Oudegracht 205
- 1811 CE Alkmaar
Openingstijden
Ma t/m Vrij
Za & Zo
09:00-17:00
Gesloten